Coherència textual

La coherència textual

Resultado de imagen de exercicis coherència textual

La coherència textual

Perquè un text tingui unitat semàntica i comunicativa, cal seleccionar i organitzar la informació rellevant per oferir-la estructurada en apartats, seguint un ordre lògic.
És important escollir la informació segons els propòsits de l’emissor, els coneixements previs del receptor, el tipus de missatge…
Cal presentar la informació de manera clara i ordenada, segons l’estructura del text i la seva finalitat. Sense contradir-se.
Cal desenvolupar correctament el tema, de manera que s’avanci amb informació nova (progressió temàtica), i alhora fer que els enunciats  vagin reforçant les informacions donades.
Recordeu que un text és coherent si adopta una estructura comprensible i no cau en contradiccions. Aquests són, resumidament, els passos que heu de tenir en compte:
  1. Organitzar la informació.
  2. Construir una estructura clara.
  3. Evitar repeticions excessives.
  4. Fer progressar la informació.
  5. No caure en contradiccions.
Activitats coherència textual
1. Explica per què les següents frases no són coherents en cada cas:
No caure en contradiccions
-          La taula menjava a qualsevol hora.
No caure en contradiccions
-          El meu gendre va venir a sopar ahir (no tinc cap fill/a).
No caure en contradiccions
-          Vés a la perfumeria i compra dos quilos de llenties.
Construir una estructura clara
-          Hi havia una dona passejant per la vorera. 
       Fer progressar l'informació.
      El meu germà va acabar la carrera l’any passat.
      Fer progressar l'informacio
      M’encanta anar de compres.
      No caure en contradiccions
-          Joan Miró va néixer a Barcelona
      Fer progressar l'informació
.     Va pintar Dona i Ocell
       Construir una estructura clara
      Va viure a París. 
       Organitzar l'informació
     Va cedir terrenys per a la Fundació de Palma de Mallorca
      Organitzar l'informació.
      En la seva primera etapa va estar adscrit al Surrealisme.
     No caure en contradicions
-       Era de nit i tanmateix plovia.
     Evitar repeticions excesives
2. Redacta novament els textos anteriors de manera que siguin coherents.
3. Llegeix els textos següents:
Text 1:
“Quan una persona que coneixes o desconeixes, això no importa, parla, has de prestar-li
tota l’atenció que et sigui possible, tant si vols com si no vols, tant si et cau bé com si no,
mirant-li la cara o els ulls perquè si mires a una altra part o fas algun moviment, la pots
distreure...”
a) Hi sobra informació?no En falta?no
b) Torna a escriure el text eliminant el que no és necessari.xc
Text 2:
“En el cas que trobeu una criatura perduda en un camp de futbol, cal que desdramatitzeu la
situació tant com us sigui possible i que l’acompanyeu a algun lloc on hi hagi algú que
pugui fer quelcom per ajudar-lo”.
a) Quines són les idees rellevants del text? N’hi ha d’irrellevants? Quines?
b) Redacta el text, eliminant allò que no és necessari.

Comentarios

Entradas populares de este blog

Accentuació

Reportatge

El substantiu