Coherència textual
La coherència textual
La coherència textual
Perquè un text tingui unitat semàntica i comunicativa, cal seleccionar i organitzar la informació rellevant per oferir-la estructurada en apartats, seguint un ordre lògic.
És important escollir la informació segons els propòsits de l’emissor, els coneixements previs del receptor, el tipus de missatge…
Cal presentar la informació de manera clara i ordenada, segons l’estructura del text i la seva finalitat. Sense contradir-se.
Cal desenvolupar correctament
el tema, de manera que s’avanci amb informació nova (progressió
temàtica), i alhora fer que els enunciats vagin reforçant les
informacions donades.
Recordeu que un text és coherent si adopta una estructura comprensible i
no cau en contradiccions. Aquests són, resumidament, els passos que heu
de tenir en compte:
- Organitzar la informació.
- Construir una estructura clara.
- Evitar repeticions excessives.
- Fer progressar la informació.
- No caure en contradiccions.
Activitats
coherència textual
1. Explica per
què les següents frases no són coherents en cada cas:
No caure en contradiccions
-
La taula menjava a
qualsevol hora.
No caure en contradiccions
-
El meu gendre va venir
a sopar ahir (no tinc cap fill/a).
No caure en contradiccions
-
Vés a la perfumeria i
compra dos quilos de llenties.
Construir una estructura clara
-
Hi havia una dona
passejant per la vorera.
Fer progressar l'informació.
El meu germà va acabar la carrera l’any passat.
Fer progressar l'informacio
M’encanta anar de compres.
No caure en contradiccions
No caure en contradiccions
-
Joan Miró va néixer a
Barcelona
Fer progressar l'informació
Fer progressar l'informació
. Va pintar Dona i Ocell.
Construir una estructura clara
Construir una estructura clara
Va viure a París.
Organitzar l'informació
Organitzar l'informació
Va cedir terrenys
per a la Fundació de Palma de Mallorca
Organitzar l'informació.
Organitzar l'informació.
En la seva primera etapa va estar
adscrit al Surrealisme.
No caure en contradicions
No caure en contradicions
-
Era de nit i tanmateix
plovia.
Evitar repeticions excesives
Evitar repeticions excesives
2. Redacta novament els textos anteriors
de manera que siguin coherents.
3. Llegeix els
textos següents:
Text 1:
“Quan una persona que coneixes o
desconeixes, això no importa, parla, has de prestar-li
tota l’atenció que et sigui
possible, tant si vols com si no vols, tant si et cau bé com si no,
mirant-li la cara o els ulls
perquè si mires a una altra part o fas algun moviment, la pots
distreure...”
a) Hi sobra
informació?no En falta?no
b) Torna a escriure
el text eliminant el que no és necessari.xc
Text 2:
“En el cas que trobeu una
criatura perduda en un camp de futbol, cal que desdramatitzeu la
situació tant com us sigui
possible i que l’acompanyeu a algun lloc on hi hagi algú que
pugui fer quelcom per ajudar-lo”.
a) Quines són
les idees rellevants del text? N’hi ha d’irrellevants? Quines?
b)
Redacta
el text, eliminant allò que no és necessari.
Comentarios
Publicar un comentario